Project Support in AMEISE

From Ameise-en
Revision as of 16:46, 22 April 2013 by Chriz90 (talk | contribs)
Jump to navigationJump to search

The analysis of previous simulation runs shows,that trainees who have not performed project planning,achieved worse results than trainees who planned the project before the simulation run.


Project Planning

Therefore the project should be planned before executing a simulation run. he project design is intended to include the sequence of actions to be undertaken in the project and include an appropriate workforce planning.

However, a careful planning of the project is only possible after starting the simulation run because from this point on the trainee gets relevant information(costs,employee skills) about the project. The AMEISE-system provides also support information,that is available to trainees only after activites, what means that the student must have already done the work to get feedback from the support tools.

Thereby, errors can not be avoided, but the trainee is alerted to mistakes and can learn form it. The support of the trainee is not to prescribe a best practice, but it will be given guidance as to what activities would lead to an improvement of the current situation.


Common Mistakes

The analysis of SESAM-/AMEISE-simulation runs has shown that the following mistakes are comitted very often:

  • Objectives are not fullfilled
    • The students have a big problem to fullfill all objectives of the project.
  • Employee Utilization
    • It is a great problem for most students, to occupy their employees constantly. So kommt es häuifg vor, dass Mitarbeiter über einen längeren Zeitraum keiner Tätigkeit nachgehen, aber selbstverständlich weiterhin ihr Gehalt beziehen.
  • Überprüfungs- und Korrekturmaßnahmen fehlen oder werden nur teilweise durchgeführt
    • Einige Spieler vergessen im Laufe des Projekts auf die notwendigen Überprüfungen oder Korrekturen einzelner Phasen. Dies führt zu schlechteren Projektergebnissen.


Unterstützungswerkzeuge

Zur Verringerung dieser Fehler und zur Unterstützung der Spieler wurden neue Komponenten in das AMEISE-System integriert. Dabei handelt es sich um zwei Arten von Unterstützungswerkzeugen:

Ratgeber väterlicher Freund

Dabei liegt die Entscheidung beim Tutor, ob die Unterstützungwerkzeuge im Spiel verwendet werden dürfen.


Überblick

Der Ratgeber ist passiv und muss vom Spieler explizit um Rat befragt werden. Er übernimmt dabei die Rolle des LV-Leiters, den die Spieler um Ratschlag fragen können. Der väterliche Freund hingegen ist aktiv und weist den Spieler beim Erkennen einer problematischen Situation darauf hin. Er übernimmt dabei die Rolle eines erfahrenen Kollegen (Spieler), der den Spielern über die Schulter blickt, um ihnen Ratschläge zu erteilen.