The Advisor: Difference between revisions

From Ameise-en
Jump to navigationJump to search
No edit summary
No edit summary
 
(28 intermediate revisions by 3 users not shown)
Line 1: Line 1:
====Ratgeber====
{{NavigatorBar|Project Support in AMEISE|The Friendly Peer}}
Der Ratgeber wird aktiv vom Spieler befragt, dh. der Spieler ist sich möglicher Probleme bewusst und befragt den Ratgeber explizit.






====Der Zweck des Ratgebers====
====Advisor====
Die Aufgabe des Ratgebers besteht darin, dem Spieler einen Katalog von vordefinierten Fragen zur Verfügung zu stellen, zu denen er während des Spiels Ratschläge einholen kann. Wählt der Spieler einen Ratschlag aus der Liste der Fragen aus, so antwortet der Ratgeber auf diese Frage.


Der Ratgeber besitzt eine eigene Oberfläche, die die Liste der Fragen aufnimmt und in der die Antworten dem Spieler präsentiert werden.
The advisor can be asked by the trainee if he/she is in trouble.  
Die Ratschläge, die der Ratgeber erteilen kann, sind Momentaufnahmen, d.h. sie beziehen sich nur auf den aktuellen Zustand des Systems. Der Ratgeber besitzt nicht die Möglichkeit Aussagen über Aspekte zu treffen, die über einen längeren Zeitraum beobachtet werden müssen.




====Purpose of the Advisor====


====Fragestellungen====
The task of the advisor is to provide the trainee with a couple of questions from a predefined catalog. When the trainee chooses one of these questions, the advisor will answer it.
Die folgende Liste enthält Ratschläge, die der Ratgeber dem Spieler auf Wunsch liefert:
The advisor has an own interface in the simulation environment. The advice possibilities are snap - shots, they only refer to the actual state of the simulation run. Hence, the advisor is not able to judge on aspects which would need long-term observations of a simulation run.


# '''Auf Vorgängerphasen sollte nicht vergessen werden.'''<br/>Wenn Vorgängerphasen vergessen werden, kann nicht korrekt mit der Nachfolgephase begonnen werden, da Phasen immer ein Vorgängerdokument benötigen, auf das sie aufbauen. Beim Fehlen dieses Dokuments ist die Phase zum Scheitern verurteilt.


# '''Die Vorgängerphase sollte beendet werden, bevor mit der nächste Phase begonnen wird.'''<br/>Für die Nachfolgerphase ist es wichtig, dass die Vorgängerphase und damit das entstandene Vorgabedokument bereits mehr als 50 % fertig ist, um eine Überlappung der Phasen zu ermöglichen. Ist dies nicht der Fall, scheitert die begonnene Phase. Die Grenze von 50 % ist modellabhängig (QS-Modell).
====Questions====


# '''Die Vorgängerphase sollte überprüft werden, bevor mit der nächste Phase begonnen wird.'''<br/>Um auf die Ergebnisse von Phasen aufbauen zu können, ist es wichtig, dass diese Phasen bereits überprüft wurden. Nach der Überprüfung weiß der Spieler, dass das Ergebnis dieser Phase noch Fehler enthält. Diese Fehler müssen aber unbedingt noch korrigiert werden, um sie nicht in die nächste Phase zu übernehmen.
The following list includes advices, which can be delivered by the advisor on demand:
# '''Predecessor phases should not be forgotten.'''<br/>Phases always need a previous document as a basis. If this document is missing the phase is doomed to failure.
# '''The predecessor phase should be finished before starting a new phase.'''<br/>It is important for subsequent phases, that the predecessor phase and the emerged previous document have been finished by more than 50% to enable an overlapping of these phases. If this is not the case, the initiated phase fails. The limit of 50% depends on the model. (QA Model).
# ''' The predecessor phase should be reviewed before starting a new phase.'''<br/>To build on results of phases, it is important to review these phases. After the review, trainees know that the result of this phase still contains errors. These errors need to be corrected, in order to not adopt them into the follow-up phase.
# '''The predecessor phase should be corrected based on the review before starting a new phase.'''<br/>After the review, it is important to correct the remaining errors to avoid error propagation in following phases.
# '''Testing activities should be followed by corrective activities.'''<br/>A part from a review, trainees also can carry out tests to find errors in documents. These errors also have to be corrected in order to obtain a correct document. <br/>
# '''Incomplete documents should be subjected to a further review.'''<br/> During a simulation run, it may happen that single phases don’t meet enough requirements or exhibit too many errors. If the advisor recognizes a situation like this, he can react and give advice to improve the phase.


# '''Die Vorgängerphase sollte aufgrund des Reviews korrigiert werden, bevor mit der nächsten Phase begonnen wird.'''<br/>Nach der Überprüfung ist es wichtig, dass die gefundenen Fehler auch korrigiert werden. Ohne der Korrektur werden die Fehler in die Nachfolgephasen übernommen.


# '''Nach der Durchführung von Tests sollte eine Korrektur vorgenommen werden.'''
      Neben dem Review, kann der Spieler auch durch Tests Fehler in Dokumenten finden. Diese Fehler müssen ebenso korrigiert werden, um ein korrekteres Dokument zu erhalten.


# '''Unvollständige Dokumente sollten einer erneuten Überarbeitung unterzogen werden.'''<br/>Im Spiel kommt es oft vor, dass einzelne Phasen noch zu wenige Anforderungen erfüllen, oder zu viele Fehler beinhalten. Wird diese Situation vom Ratgeber erkannt, so kann er darauf reagieren und dem Spieler einen Ratschlag zur Verbesserung der Phase liefern.
==== Please note that ====
{{Box1|The '''Feedback''' of the Advisor can be positive or negative!}}


The feedback of the advisor depends on the '''current state''' of the phase or an activity. The answer to e.g. the question whether the specification has to be revised depends on the completeness of the specification document. If the specification already satisfies the requirements, this will be communicated to the trainee. If not, the trainee will get the advice to revise the document.
The advisor '''can not''' judge on phases, which have not yet been started! In this case, the trainee gets a message, stating that there is not enough data available for assessment. 




====Beachten Sie====
[[de:Der Ratgeber]]
{{Box1|Das '''Feedback''' des Ratgebers kann sowohl positiv als auch negativ sein!}}
[[en:The Advisor]]
<!--
[[sk:Hlavná stránka]]
[[fr:Accueil]]
-->


Die Meldung des Ratgebers hängt vom '''aktuellen Zustand''' der jeweiligen Tätigkeit oder Phase ab. Wird zum Beispiel gefragt, ob die Spezifikation noch einmal überarbeitet werden muss, so hängt es letztendlich von der Vollständigkeit des Spezifikationsdokuments ab, welche Meldung dem Spieler zurück geliefert wird. Genügt die Spezifikation bereits den Anforderungen, so wird das dem Spieler mitgeteilt. Ist dies nicht der Fall, so wird dem Spieler geraten, das Dokument noch einmal zu überarbeiten.
{{NavigatorBar|Project Support in AMEISE|The Friendly Peer}}
 
Der Ratgeber kann '''keine''' Aussage über Phasen treffen, die noch nicht begonnen wurden! In diesem Fall erhält der Spieler die Meldung, dass nicht genügend Daten für diese Auswertung zur Verfügung stehen.
  
  
[[Category:Tutorial]]
[[Category:Tutorial]]
__NOTOC__
__NOTOC__
__NOEDITSECTION__
__NOEDITSECTION__

Latest revision as of 14:13, 11 August 2013


Advisor

The advisor can be asked by the trainee if he/she is in trouble.


Purpose of the Advisor

The task of the advisor is to provide the trainee with a couple of questions from a predefined catalog. When the trainee chooses one of these questions, the advisor will answer it. The advisor has an own interface in the simulation environment. The advice possibilities are snap - shots, they only refer to the actual state of the simulation run. Hence, the advisor is not able to judge on aspects which would need long-term observations of a simulation run.


Questions

The following list includes advices, which can be delivered by the advisor on demand:

  1. Predecessor phases should not be forgotten.
    Phases always need a previous document as a basis. If this document is missing the phase is doomed to failure.
  2. The predecessor phase should be finished before starting a new phase.
    It is important for subsequent phases, that the predecessor phase and the emerged previous document have been finished by more than 50% to enable an overlapping of these phases. If this is not the case, the initiated phase fails. The limit of 50% depends on the model. (QA Model).
  3. The predecessor phase should be reviewed before starting a new phase.
    To build on results of phases, it is important to review these phases. After the review, trainees know that the result of this phase still contains errors. These errors need to be corrected, in order to not adopt them into the follow-up phase.
  4. The predecessor phase should be corrected based on the review before starting a new phase.
    After the review, it is important to correct the remaining errors to avoid error propagation in following phases.
  5. Testing activities should be followed by corrective activities.
    A part from a review, trainees also can carry out tests to find errors in documents. These errors also have to be corrected in order to obtain a correct document.
  6. Incomplete documents should be subjected to a further review.
    During a simulation run, it may happen that single phases don’t meet enough requirements or exhibit too many errors. If the advisor recognizes a situation like this, he can react and give advice to improve the phase.


Please note that

The Feedback of the Advisor can be positive or negative!

The feedback of the advisor depends on the current state of the phase or an activity. The answer to e.g. the question whether the specification has to be revised depends on the completeness of the specification document. If the specification already satisfies the requirements, this will be communicated to the trainee. If not, the trainee will get the advice to revise the document. The advisor can not judge on phases, which have not yet been started! In this case, the trainee gets a message, stating that there is not enough data available for assessment.